Krönika: Vad gör Q4 2020 till “Århundradets Q4”?

Vi på The Park är stolt sponsor till Peter Luxenburg och hans företag Frost Limited. Hans expertis och passion för den globala e-handelsmarknaden gör att hans funderingar och resonemang kring årets Q4 omvandlats till en intressant framtidsspaning där siffrorna pendlar från ören till miljardbelopp. 

Om vi har lärt oss något under detta något oväntade år så är det, där det finns utmaningar finns också möjligheter. Medan vi hoppas på att de flesta av årets stora utmaningar ligger bakom oss, så är den största möjligheten för Amazon-säljare, E-handelsaktörer och leverantörer ännu framför oss eller så befinner vi oss i alla fall mitt i den.

COVID-19-pandemin accelererade drastiskt konsumenternas antagande av e-handel över hela Världen. Även äldre konsumenter har börjat bli bekvämare med att handla digitalt och experter förutspår att många kommer att fortsätta göra det även efter pandemin.

Konsumenter har särskilt dragit sig till betrodda online-återförsäljare och e-marknadsplatser, där de kan titta och engagera sig med otaliga märken och produkter i både nödvändiga och bredare produktkategorier och förlita sig på bekväm och snabb leverans.

Med tomma fysiska butikshyllor och konsumenter som undviker personliga interaktioner, så påskyndade COVID-19 konsumenternas antagande av online-shopping. Detta gäller särskilt på e-marknadsplatser såsom Amazon och Walmart, där online-shoppare flockades för att inhandla essentiella varor som desinfektionsmedel, livsmedel och elektronik etc för att stå beredda inför de konsekvenser som pandemin kom kunna leda till – som socialt distansera och arbete hemifrån.

Som ett resultat av detta så ser e-handelsförsäljningen i USA ut att kunna växa så högt som upp till US$ 6,5 miljarder fram till 2023, enligt eMarketer*

Kedjeseffekterna av COVID-19-krisen på Amerikanska e-marknadsplatser från februari på kategorinivå Amazon och Walmart.

Förberedelser inför Q4 – Århundradets Q4

Med Amazons Prime Day uppskjuten till oktober – och därtill den årliga rusningen för julshopping och events som Black Friday och Cyber Monday (och potentialen för en andra våg av COVID-19) så kommer Q4 2020 att bli större än någonsin.

COVID-19  har ytterligare förstärkt Amazons position som Nr 1 när den Amerikanska e-handels-försäljningen förväntas öka med 17% och Amazon sin marknadsandel från 37,3% till till 38,7%

En del räknar med den totala tillväxten av e-marknadsförsäljningen under 2020 kommer att öka med cirka 15% under tredje kvartalet och mellan 32% och 35% under Q4 jämfört med samma period 2019.

Amazons omsättning från 1:a kvartalet 2007 till 2:a kvartalet 2020 (i Miljarder U.S. dollars)

Kontakta oss

Ring oss eller lämna ett meddelande nedan så återkommer vi inom högst 24 timmar.