fbpx

Experthjälp: Så lyckas du med företagets sociala medier

Nej till rabatterade produkter utan varumärkesbyggande innehåll. Glöm inte behovsanalysen. Inkludera Social-teamet i företagets brister och visioner. Här är sammanfattningen av talarnas tips på Social Media Marketing Day 2020.

I tisdags fylldes The Park Rådhuset med föreläsare och gäster där alla anlände med samma nyfikenhet på trender och framgångskoncept inom sociala medier. För att ta del av vilka experter som var på plats, klicka här.

5 topics som genomsyrade eventet

Social i kriser
För att hitta ett värdefullt sociala medier–flöde och sätta en vinnande strategi finns det en tydlig 7-stegsmodell att utgå ifrån, enligt Alexander Morad, CFO och grundare för Bright Mind Agency.

Team
En samlad grupp anställda där en person från varje led i organisationen gemensamt kommer fram till en tydlig kommunikationsplan.

Spårningsverktyg
Ta reda på när och hur krisen uppstår. Det skapar goodwill när företaget snabbt kan interagera och kommunicera ut sin åsikt kring situationen som uppstått.

Snabba svar
Sker inte snabba puckar inom sociala medier kan mottagare uppfatta situationen som att företaget döljer någonting. Det kan leda till att en liten gnista kan blossa upp och bilda en okontrollerbar skogsbrand.

Kontinuerlig dialog
Oavsett ämne är det viktigt att företaget är med i de trådar som handlar om dem. Har företaget gjort något fel, be om ursäkt och förklara läget. Bakom varje mottagare sitter en människa som vill bilda sig en uppfattning.

Konstant informationsflöde
För att få koll på kommunikationen och att företaget når ut till rätt mottagare, skapa ett forum där alla samlas och fyller på tråden med funderingar och frågor. På så sätt har företaget koll på läget och kan styra samtalet.

Transperens
Det är inte farligt att prata om företagets situation. Våga prata om era svagheter, det gör att företaget får en mänsklig sida som mottagaren värderar högt.

Uppmuntra till Employee Advocacy

Om du inte redan vet vad Employee Advocacy är handlar det i korta drag om att göra sina medarbetare till ambassadörer. Många företag spenderar allt större del av sin budget på influencers när de istället borda titta på att stärka medarbetarnas vilja att engagera sig i företagets produkt eller tjänst.

Om ditt företag lyckas hitta ett sätt att skapa ett community och dela med sig av sina värderingar kan ni gå långt, enligt, John Rosenbaum, senior sociala medier specialist på Infomedia.

Mats Gustafsson, grundare, Wednesdays Relations, John Rosenbaum, senior social specialist, Infomedia
Foto: (fv)Mats Gustafsson, grundare och konferencier, Wednesdays Relations och John Rosenbaum, Senior Social Specialist, Infomedia.

Skapa ett värdefullt Social-team

Många företag gör det fatala misstaget att anställa en SoMe-manager och förväntar sig sedan att medarbetaren ska lyckas vända på siffrorna i en handvändning. Ett svårt uppdrag som kan leda till ouppnådda mål och en sönderstressad SoMe-manager.

Sätt istället ihop ett Social-team bestående av medarbetare från olika avdelningar inom företaget. Resurserna finns oftast redan på plats men har bara inte synkats med varandra. Om anställda som har mer eller mindre kunskap i program som GA, Salesforce, CRM kan många pusselbitar falla på plats och bilda en värdefull kunskapsbas innehållande mängder av innovativa framgångskoncept.

Behovsanalys – självklart men bortprioriteras

Företag kan skapa fantastiskt content med genomtänkta budskap, men är behovsanalysen bristfällig kan allt jobb gjorts i onödan, enligt Alexander Morad. Det är det många som glömmer att ta fram en enkel behovsanalys – hitta sin målgrupp och skräddarsy en marknadsföringsstrategi med fokus på att uppfylla mottagarens behov. Istället sätter företag allt krut på snabb konvertering, ett koncept som inte bara blir kortvarig utan också ohanterlig vad gäller uppföljning och mervärde.

Psst! … Håll koll på Facebook Events

Sverige är 1 av 20 länder som fått tillgång till Facebooks nya livesändningsverktyg. Där kan företag ta betalt av mottagare som vill ta del av deras livesändningar. Den här funktionen är en betydande roll för många som livnär sig på sociala tillställningar, främst nu under corona, bland annat personliga tränare och yogainstruktörer.

The Park vill rikta ett stor tack till Wednesday Relations som satt upp ett inspirerande program med många erfarna talare i våra lokaler på The Park Rådhuset. Vi ser fram emot ett minst lika innehållsrikt event år 2021!

Erwan Derlyn, Growth-konstult och operativ partner, Luminar Ventures.
Foto: Erwan Derlyn, Growth-konstult och operativ partner, Luminar Ventures.

Gillar du den här artikeln? Dela den gärna!

LinkedIn
Facebook
Twitter

Ansök om medlemskap !

Ansök om medlemskap !

Ansök om medlemskap !

Ansök om medlemskap !

Ansök om medlemskap !

Testa The Park

Tipsa om en gäst

Skriv in gästens uppgifter nedan så tar vi från The Park kontakt

Ansök om medlemskap !

Ansök om medlemskap !

Begär offert

Ansök nu

Boka Visning Studios !

Boka Visning !

BOKA EN VISNING för konferens!

Boka Visning !