Sociala robotar och deras roll i vårt samhälle
– med Susanna Dillenbeck
I det senaste poddavsnittet av Growing Together pratar vi med Susanna Dillenbeck, Head of Marketing and Strategic Partnerships på Furhat Robotics.Lyssna på Avsnitt 2 av Growing Together här:
[tek_divider div_shape=”dotted_line” div_width=”divider_full_width”][vc_column_text][tek_divider div_shape=”dotted_line” div_width=”divider_full_width”] Så vad för typ av robot är egentligen Furhat? Jo. Furhat är en social robot. En fysisk robot anpassad för sociala kontexter. Det är alltså inte en robot som kan servera dig morgonkaffe eller bjuda upp till dans. Däremot kan Furhat användas för konversationer och sociala sammanhang som inom skolan, vården, public service och på företag. Furhat är ett huvud på en byst med ett väldigt uttrycksfullt ansikte och roboten är ledande inom konversation och interaktion med människor. Furhat undersöks och testas kontinuerligt på olika innovationslabb i både små och stora företag som Accenture, Facebook och Ericsson för att se inom vilka områden och industrier de sociala robotarna kan användas. I podden lyfter Susanna även några olika exempel på forskningsprojekt som pågår just nu. “I en studie i Spanien får skolelever interagera med Furhat för att diskutera etik och moral. Om jag gör såhär, är det etiskt rätt eller inte? Det kan låta konstigt att vi frågar en robot om vad som är etiskt korrekt eller inte för oss människor, men det funkar!” “Väldigt mycket forskning som görs är också kopplat till hur man bör designa en robot så att vi människor ska bli bekväma. Kan man se vilken typ av röster man känner sig mer eller mindre bekväm med? Vilken typ av ansiktsdesign bör vi ha? Det kan skilja sig beroende på ålder, kön, kultur, geografi och alla möjliga aspekter. Ju mer vi lär oss om det, desto mer skapar vi framtida produkter som vi vill interagera med och som vi vill ha i vårt samhälle.” Det finns alltså många användningsområden för sociala robotar idag. Ett mål för Furhat Robotics är att vi människor ska kunna interagera lika sömlöst med Furhat som med en riktig människa. Att göra dialogen ännu mer flytande och naturlig. Ett annat område Furhat kan användas inom är att vara neutral i situationer där människors fördomar annars kan komma i vägen. “Vi jobbar med ett bolag som använder Furhat i rekryteringar, där Furhat gör den första screeningintervjun. Det är en intressant aspekt, att oavsett hur fantastiska vi är så är det svårt att komma runt att människor har fördomar. Det är en sak som tekniken skulle kunna hjälpa oss med. Hur kan vi hitta den här typen av användarområden och fokusera på dem?” På frågan om vi behöver vara rädda för att Furhat ska ta våra jobb svarar Susanna: “Nej, men vi ska vara medvetna. Det är klart att det kommer att ske en förändring. Vi ska inte gå in i framtiden och vara naiva, men jag tycker inte heller att vi ska vara rädda. En nyfikenhet för den nya tekniken är det bästa man kan ha med sig.” Furhat sitter förresten på plan 2 på The Park Södra. Sväng gärna förbi och säg hej till Furhat och teamet!“Vi ska inte gå in i framtiden och vara naiva, men jag tycker inte heller att vi ska vara rädda. En nyfikenhet för den nya tekniken är det bästa man kan ha med sig.”
