Johnér Bildbyrå – från dia till digitalt med skandinavisk livsstil i fokus

Kärlekspar kramas – Bild johnér bildbyrå

I år firar Johnér Bildbyrå 25 år. Ett företag som växte snabbt och brett på grund av den rådande efterfrågan som fanns ute på marknaden i mitten på 90-talet: ”Kunderna ville ha svenska, naturliga bilder med tillstånd vilket inte fanns på den tiden”, säger Mårten Johnér, grundare för Johnér Bildbyrå.

Johnér är familjeföretaget som växt och formats med från diabilder och print till högupplösta digitala fotografier. Idag är de en byrå som jobbar främst mot medieleverantörer till kommuner, landsting, företag och reklambyråer som letar efter skandinaviska bilder som förmedlar vardagens äkthet och känslor. Genom att hålla sig trogna mot sina kunder och våga hålla sig fast till sitt koncept myntades även begreppet ”Johnér-bilden” i början på 2000-talet.

– Vi har haft samma bildspråk sen start egentligen, vilket är ett brett register av den skandinaviska livsstilen där vi vill spegla vårt samhälle utifrån klassiska traditioner men även kulturella minoriteter.

Idag är företaget 10–12 anställda med närmare 400 fotografer som är anslutna till deras frilanshubb. Med en omsättning på en halv miljard kronor sedan start kan man krasst konstatera att byrån är ett litet företag som gjort ett stort avtryck på bildbyråmarknaden.

Foto: Johnér Bildbyrå

– Vi började med att göra bildkataloger där varje katalog vägde ungefär ett kilo. Så när tryckeriet i Italien skulle komma och trycka alla sidor anlände en långtradare med släp som var matat med det papper som skulle användas. Den stora tyngden resulterade även i att vi fick frakta allt via båt till både USA och Japan.

Johnér var en av de första bildbankerna i hela världen som hade en digital hemsida vilket lade en stor grund för den bildtunga hemsida som de faktiskt visar upp idag. Men skillnaden mellan bilderna från 1996 och de som ligger upp idag är mindre än man kan tro. Fokus ligger fortfarande på en inkluderande bildkommunikation som har en juridisk trygghet och som speglar dagens svenska samhälle från dess ekonomiska och kulturella skillnader.

”Vi behövde jobba på ett modernt och flexibelt sätt”

Det är snart ett år sedan Johnér flyttade in på The Park Södra och blev medlemmar i vårt community. Innan The Park satt de i en gammal lokal och kände att de ville ha en kreativare miljö, få energi av andra och även ge energi och på så sätt få synergier för verksamheten.

– Det blev bättre än förväntat när vi kom till The Park. Det blev en riktig omstart och det gav en jättefin energi i hela gänget. Idag jobbar vi alla väldigt ambitiöst och hårt tack vare att alla nu kan jobba flexibelt och samtidigt få det sociala från jobbet. Så både företaget och personalen vann på att välja The Park som arbetsplats.

Johnérs temalåt – Vivii – Savant

Är du också intresserad av att sitta i ett co-working space?
Tveka inte att höra av dig till våra trevlig rådgivare på The Park så återkommer de till dig inom kort!