fbpx

Aware Nutrition tacklar en gråzon i kosttillskottsbranschen

Grundarna av Aware Nutrition Fabian Gustafsson Lejonstål och Joel Lindqvist

Aware Nutritions grundare, Joel Lindqvist och Fabian Gustafsson Lejonstål är en ung entreprenörsduo med ett stort intresse för styrketräning. Efter att länge känt stor misstro till kosttillskottsbranschen produktsortiment bestämde de sig för att ta saken i egna händer. Idag sitter de därför och utvecklar högkvalitativa produkter för styrketränare på The Park Haga och har en tydlig strategi att alltid utveckla mer och till det bättre.

– Till en början sålde vi bara våra produkter hos återförsäljare, sedan skaffade vi eget lager där vi två packade helt själva och slutligen lade vi över ansvaret av packning till 3PL. Allt detta under ett och samma år, säger Joel Lindqvist, en av grundarna på Aware Nutrition.

Det går obemärkt förbi att grundarna för detta företag inte bara är unga utan också flitiga och hårt arbetande entreprenörer som bär mycket stolthet i vad de åstadkommit under de senaste 1,5 åren.

En efterlängtad produkt

Augusti 2018 började konceptet iordningsställas och den första produkten lanserades på marknaden i maj 2019. Joel och Fabian har tränat på gym sedan de var 14 år gamla och fann tidigt en stor passion för den här typen av livsstil. Under dessa år testade de många olika produkter från olika märken och tänkte då ofta ”vart kommer det här proteinpulvret ifrån egentligen?”

– Det var ibland svårt att veta vad man egentligen fick i sig. Vi ville helt enkelt få en bättre inblick i branschen och istället erbjuda produkter som vi själva stod för och bakom. Där vi själva vet var de produceras och vad de innehåller. Så fort vi hade bestämt oss för att göra denna idé till verklighet satte vi igång med marknadsplan, etikettdesign, återförsäljningslista, allt!

Trots en imponerade tillväxtresa vill killarna fortsätta med utvecklingen av förbättringsmöjligheter i avdelningarnas olika processer.

– Släpper vi en ny produkt med x antal i lager och säljer slut på tre dagar ska vi i nästa vända med en annan produkt sälja slut lika många burkar på två dagar. Vi vill alltid bli bättre och vi slutar aldrig jobba förrän allt känns hundra procent bra

Händelsen som tyder på pannben och mycket vilja

Sista månaden innan Aware Nutrition skulle byta från de lagret där de själva packade sina varor hade de extremt mycket orders för två personer att sköta helt själva. En dag hade de haft rea vilket resulterade i jobbdagar som startade 04.00 på morgonen. DHL kom inte heller dagligen till den ort där deras lager var lokaliserat vilket innebar att de fick åka in med paketen och lämna dem vid en DHL-station som behövde få in alla paket innan 16.00.

– En dag blev det extra stressigt och vi fick ringa efter föräldrarnas familjebil där vi var tvungna att proppa in alla paket vilket fyllde upp hela bilen. När vi väl kom fram till stationen hade DHL-lastbilen redan åkt – men vi gav inte upp. Vi bestämde oss för att köra efter lastbilen ut på motorvägen. Tillslut kom vi ifatt den, vi tutade och blinkade och lyckades få den av att svänga av vid en mack. Tack och lov var det en snäll chaufför som lät oss lägga in alla våra orders.

Från lagerlokaler till The Parks co-working space

Aware Nutrition framgångssaga fortsätter och vi på The Park ser hur företagsstorleken växer sakta men säkert.

– Med The Parks sköna miljö och omgivning kommer vi utvecklas i rätt riktning – framåt. Samtidigt som vi kan jobba i lugn och ro när vi behöver så kan vi samtidigt socialisera oss och utvidga vårt kontaktnät med andra företagare och entreprenörer som i slutändan kan leda till möjliga samarbeten eller bara härliga diskussioner där vi kan hjälpa varandra. Vi har bara suttit här i lite mer än en månad men vi ser fram emot många fler.

Aware Nutritions temalåt
Drake – Started from the bottom

Nu är ni här och vi på The Park ser fram emot att följa er resa. Heja heja!

Kontakta oss

Ring oss eller lämna ett meddelande nedan så återkommer vi inom högst 24 timmar.