fbpx

Co-Creation Leadership: Ledarskap och utveckling för företag och soloföretagare

Anna Roos och Katarina Bondeson från Co-Creation Leadership
Anna Roos och Katarina Bondeson från Co-Creation Leadership

 I en värld där ledarskap och samarbete utgör kärnan i framgångsrika organisationer, är företag som Co-Creation Leadership vägledande. Co-Creation Leadership grundades av Anna Roos och hennes kollega Katarina Bondeson. De fokuserar på att utveckla både ledarskapet och medarbetarskapet i företag och organisationer. Genom utbildning, skräddarsydda program och chefsstöd hjälper de organisationer att omvandla sin kunskap till handling för att uppnå tillväxt och framgång.

Med en bakgrund som egenföretagare sedan 2010 har Anna erfarenhet av att bygga upp flera verksamheter. Hon har själv gjort hela företagsresan, från att starta, utveckla och avveckla ett företag.

“Jag har testat olika aspekter av företagande, från att arbeta självständigt som konsult till att driva företag tillsammans med andra. Jag har också genomgått hela resan från start till avveckling i ett av mina företag. Det har gett mig en bred förståelse för företagslivet och dess utmaningar,” säger Anna Roos på Co-Creation Leadership.

En särskild expertis hos Co-Creation Leadership är utvecklingen av ledningsgrupper i ägarledda/entreprenörsdrivna företag. Anna Roos betonar behovet av att hitta nya strategiska arbetssätt för ledningsgrupper i företag som önskar nå nästa nivå. När det gamla sättet inte är lönsamt och hjälpsamt längre så behövs nya tankar, nya processer och ibland en ny kultur.

“Ett gott ledarskap gör att företaget mår bättre, har lägre personalomsättning, ökar sin attraktivitet som arbetsgivare, blir mer effektiva och mer lönsamma. Det leder till att företaget är effektivt, kreativt och det skapar en sund värdegrund och kultur.”

Ledarskapet för soloföretagare behöver också utvecklas över tid. Här finns helt andra utmaningar. När det gäller råd till soloföretagare betonar Anna vikten av att agera och testa idéer istället för att fastna i skapandet av erbjudanden.

“Du kan ha världens bästa idé. Men om du hela tiden är på lagret och hittar på nya paketeringar, kommer du aldrig ut och sätter ut någonting i ditt skyltfönster, och du ser inte till att det blir någon försäljning. Då blir det inte ett företag på sikt. Då är du bara en idémaskin. Och det kan vara bra, men man tjänar inga pengar på det.”


Annas tre tips till soloföretagare:


Bygg ett nätverk med andra företagare:

Omge dig med andra som är i samma situation som du. Att ha ett nätverk av företagare ger dig möjlighet att dela erfarenheter, utmana varandra och få stöd när det behövs.

Fokusera på handling, inte bara idéer: 

Ha en balans mellan att utveckla dina idéer och att agera på dem. Att kontinuerligt skapa nya idéer utan att implementera dem kan hindra din företagsutveckling. Sätt dina produkter eller tjänster på marknaden och se till att det sker försäljning.

Ha en samtalspartner med erfarenhet inom företagande: 

Det är viktigt att ha någon att prata med som förstår företagandets utmaningar. Att dela erfarenheter och utmaningar med en annan företagare kan vara viktigt för din egen utveckling och välmående som företagare.


Gillar du den här artikeln? Dela den gärna!

LinkedIn
Facebook
Twitter

Kontakta community

Ansök om medlemskap !

Ansök om medlemskap !

Ansök om medlemskap !

Ansök om medlemskap !

Ansök om medlemskap !

Testa The Park

Tipsa om en gäst

Skriv in gästens uppgifter nedan så tar vi från The Park kontakt

Ansök om medlemskap !

Ansök om medlemskap !

Begär offert

Ansök nu

Boka Visning Studios !

Boka Visning !

BOKA EN VISNING för konferens!

Boka Visning !