fbpx

Game Intelligence: Hjälper företag att upptäcka talang och potential 

Vilka är Game Intelligence?

– Vi är ett företag grundat av hjärnforskare och psykologer inom kognitiv neurovetenskap, och neuropsykologi. Vår utgångpunkt är djup förståelse för den individuella hjärnan och hur den bearbetar information och genererar beteenden, tankar, känslor och beslut. Samt hur man med denna kunskap kan hjälpa människor till djupare förståelse om både sig själv och om andra.

Denna djupare insikt leder till bättre beslut och underlag för såväl rekrytering som optimering av teamsammansättning, samarbete och ledarskap.

– Vi använder oss av objektiva, evidensbaserade tester och bedömningsverktyg som utvecklats och tillämpats under en lång tid men främst inom akademi och psykiatrisk behandling. Dessa verktyg är anpassade till marknadens behov och har verifierats på normal och högpresterande såväl inom idrott som näringsliv.

Jämfört med befintliga psykologiska bedömningsverktyg tillför Game Intelligence en saknad pusselbit där de mäter och synliggör individens och teamets kapacitet på de olika förmågor i hjärnans pannlob som styr och reglerar våra beteenden – ”Hjärnans dirigent”.

– Man kan säga att vi mäter vår förmåga att dynamiskt hantera olika situationer och uppgifter i den föränderliga omgivning som livet och arbetet innebär. När det är lätt och svårt samt med och utan tidspress. Denna förmåga varierar kraftigt hos- och mellan individer.

När och hur föddes ert företagskoncept?

Game Intelligence utgår från kunskap och verktyg framtagna inom Neurovetenskapen de senaste 70 – 80 åren och där utvecklingen varit enorm de senaste 10 – 15 år. Idéen att lyfta tillämpningen från funktionsnedsättning och diagnos till att mäta, förstå och utveckla talang och potential uppstod i samband med att deras medgrundare Predrag Petrovic och hans forskarteam började forska på just ”vikten av exekutiva funktioner (pannlobbsfunktioner) inom idrott och näringsliv”.

– Den första proof-of-concept publicerades 2013 och fokuserade på att mäta speluppfattning eller spelintelligens hos elitfotbollspelare, helt enkelt förmågan att vara på rätt plats vid rätt tillfälle och göra rätt sak. Här av vårt bolagsnamn.

Fotboll valdes utifrån sin position som världens största idrott och som ett spel med tydliga ramar och regler och med ständigt skiftande förutsättningar. För att kunna prestera på hög nivå i en sådan miljö underlättar det om kapaciteten på vissa kognitiva förmågor är på en viss nivå.

I studien lyckades forskarna på mycket hög nivå förutsäga exempelvis vem som skulle göra mest korrekta passningar och mest mål. Man hittade på gruppnivå också tydliga skillnader mellan högsta divisionen och nivån under samt mellan olika roller, till exempel att mittfältarens främsta förmåga är kreativitet. studien fick stort globalt mediegenomslag. I samma veva startades bolaget.

Därefter har både forskning och affärsverksamhet gått vidare inom näringsliv och även inom skolans värld.

– Vi gör uppdrag i hela Talent Management Processen, från rekrytering till optimering av individ ledare, team, och organisation.

Team Game Intelligence.

Vad är er framgångsfaktor?

– Vi tillför en saknad pusselbit som tillsammans med befintliga verktyg på marknaden och satt i sitt sammanhang ger mätbarhet, förståelse och en mer komplett helhetsbild och förståelse för komplexiteten och dynamiken hos människor.

Game Intelligence är extremt vetenskapligt förankrade och inte bara använder de mest objektiva och evidensbaserade kognitiva testmetoderna, utan ledande experter på området är både medgrundare och operativa i bolaget.

– Våra experter är delaktiga inom såväl testutveckling, dataanalys, resultatåterkoppling och omsättning eller rådgivning och coachning för att optimera fungerande beteenden och höja prestation och mående.

Hur tror ni att The Park som arbetsplats kan hjälpa er framåt?   

– Innan vi valde The Park tittade vi på flera liknade Communitys och co-working spaces. Vi fastnade för The Parks’ flexibla upplägg, olika sajter och trevliga bemötande. Vår uppfattning har därefter enbart stärkts. Vi upplever er som en energivande och trevlig miljö med högt tempo.

Vad som är kul att höra är att de är extra imponerade av The Parks bemötande och förhållningssätt.

– Slutligen ser vi en stor potential i närheten till de många medlemsföretagen. Vi tänker oss att vårt erbjudande kan vara intressant för många och att vi kan hitta samarbeten och nytta tillsammans.

Har ni några anekdoter att dela med er av start-up resan?

– Det var häftigt att testa två av dåtidens mest hyllade fotbollsspelare Xavi Hernandez samt Andres Iniesta i Barcelona FC och konstatera kraften i vissa förmågor. Iniestas’ kreativitet återfinns bara hos 1 av 1 000 och är högsta mätbara.

Iniesta game intelligence testing
Foto: Fotbollsspelarna Xavi och Iniestas kognitiva profiler som visar hur de kan optimera sitt spel.

Ledningsgruppen i ett av deras svenska storbolag kunde konstatera att 7 av 8 i ledningsgruppen, inklusive VD var tydliga risktagare och överskattade sin egen förmåga kraftigt.

Produktionschefen, som i gruppen upplevdes som en bromskloss, visade sig vara noggrann, precis i sin bedömning och mindre verbal. Insikten fick VD att ändra på gruppsammansättningen samt att produktionschefens roll i teamet naturligt och snabbt blev mer framträdande.

– Vi har också sett ett antal fall där dold talang synliggjorts och snabb möjliggjort ett bättre samspel och relation. Vi har också sett fall där insikten om toppförmågor och avvikelse mot dagens jobb lett till beslut att ändra karriärväg.

Om ni skulle beskriva ert företag med en låt, vilken låt skulle det vara? 

Stevie Wonder – Yester-Me, Yester-You, Yesterday. Bortsett den sköna melodin vill vi ändra texten till ”Better YOU, Better ME, Better WE”. Då blir det vår låt eftersom vårt syfte är att hjälpa människor att genom ökad insikt om sig och andra ska kunna bli sitt bästa och därmed i förlängningen bidra till en klokare värld.

Är du sugen på testa GI:s verktyg?

Företag som är intresserade att vara med i denna fas kan gärna höra av sig angående att bli tidig användare av Game Intelligence digitala test och profileringsverktyg. I just denna fas finns, för rätt kunder också möjligheten att bundla dessa med mer premium konsulttjänster, gärna tillsammans ut mot slutkund.

För mer info kontakta: 
Anders Norén
anders.noren@gameintelligence.com

Gillar du den här artikeln? Dela den gärna!

LinkedIn
Facebook
Twitter

Ansök om medlemskap !

Ansök om medlemskap !

Ansök om medlemskap !

Ansök om medlemskap !

Ansök om medlemskap !

Testa The Park

Tipsa om en gäst

Skriv in gästens uppgifter nedan så tar vi från The Park kontakt

Ansök om medlemskap !

Ansök om medlemskap !

Begär offert

Ansök nu

Boka Visning Studios !

Boka Visning !

BOKA EN VISNING för konferens!

Boka Visning !